Sverige behöver kronan

–    Kronan har tjänat – och tjänar – Sverige väl. Vårt land har haft lägre arbetslöshet, lägre inflation och högre tillväxt än eurozonen sedan väljarna med bred majoritet röstade för att behålla den egna valutan i folkomröstningen 2003.

Det konstaterar Håkan Larsson, Krokom i Jämtland och en av Centerpartiets toppkandidater i valet till Europaparlamentet, vid ett möte i Stockholm på fredagen.

–    En egen flytande valuta är en stor tillgång i den ekonomiska kris vi upplever just nu, fortsätter Håkan Larsson. Utan kronan hade arbetslösheten varit högre och exportföretagen haft en långt svårare situation. Enligt Exportrådets chefsekonom tjänar Sverige 30 miljarder kronor per år på att ha kronan kvar.
–    Eurolandet Irland, som nu är i en djup ekonomisk kris, är ett varnande exempel. Till en början stimulerades den irländska ekonomin kraftigt genom den förhållandevis låga euroräntan, som främst bestämts utifrån Tysklands behov. Resultatet blev hög inflation som kraftigt har undergrävt konkurrenskraften. ”Den keltiska tigern” tappade stinget. I dagsläget har Irland deflation och mycket hög realränta. Utan egen valuta och möjligheter att sätta en räntenivå som är anpassad till den egna ekonomin är Irlands situation föga avundsvärd. När bankdirektörerna i Frankfurt sätter räntenivåerna väger ett litet land som Irland lätt gentemot bjässen Tyskland.
–    Vi i Sverige ska vara tacksamma över att väljarna fattade ett klokt beslut i folkomröstningen om krona eller euro. Med en egen valuta och en riksbank som kan sätta en ränta som är anpassad till svensk ekonomi står vi långt starkare när konjunkturerna börjar gå upp än om vi hade varit en del av Euroland. Vi har inga skäl att sätta oss i Irlands situaion, avslutar Håkan Larsson.

Håkan Larsson är journalist, utredare och tidigare riksdagsledamot. Han är ersättare i riksbanksfullmäktige.