Bra dag i Dalsland

Nu håller valrörelsen äntligen på att komma upp i varv. Det har jag i varje fall upplevt i dag, när jag har gjort en heldag i Dalsland. Kommunalråden Ann-Marie Jakobsson i Färgelanda och Per Jonsson i Bengtsfors har varit mina värdar under dagen (bilden).

En huvudfråga under dagen har varit jakt- och rovdjursfrågor. I de här bygderna råder stort missnöjae både med EU:s klåfingrighet och statens agerande. Många är upprörda över att vargstammen tillåts växa nästa ohämmat. Jakthundar angrips och jakten har försämrats drastiskt.

Jag kunde berätta att en rovdjursproposition är på gång inom några veckor och att förslagen där kommer att stärka det regionala inflytandet och att licensjakt på bland annat varg kommer att införas. Detta mottogs mycket positivt.

Under dagen har vi haft två möten med inriktning på jaktfrågor. Jag presenterade följande pressmeddelande:

Jaktfrågorna ska inte hanteras i Bryssel

–    EU bör fokusera på genuint gränsöverskridande frågor som miljö och klimat, handel och brottsbekämpning, men inte lägga sig i frågor som bättre sköts nationellt och regionalt. Ett sådant exempel är jakt- och viltvårdsfrågorna, där besluten bör återföras från Bryssel till medlemsländerna.

Det menade Håkan Larsson från Rödön i Jämtland, och en av Centerpartiets toppkandidater i valet till Europaparlamentet, när han på måndagen besökte Dalsland.

–    I dag påverkar EU-direktiv som fastställdes innan Sverige och Finland, med sina stora skogsarealer, blev medlemmar jakten. Detta trots att man i Bryssel inte har kunskap varken om de nordiska jakttraditionerna eller hur situationen ser ut för våra viltstammar.
–    Dessutom försöker EU hela tiden utvidga sin beslutsmakt. Ett aktuellt exempel är att Unionen tänker införa ett totalförbud mot handel med sälprodukter med hänvisning till hur sälungar klubbas ihjäl i Kanada. Ett sådant förbud kommer att drabba kustbefolkningen i Sverige och Finland, där man i århundraden har sett sälen som en resurs – och där man inte använder kanadensiska jaktmetoder.
–    Det har stor betydelse att det finns företrädare för landsbygden bland de svenska ledamöterna i Europaparlamentet, som kan agera när Bryssel lägger sig i frågor som inte hör hemma på EU-nivå. Därför är det oerhört viktigt att landsbygdsbefolkningen röstar i valet den 7 juni (förhandsröstning från den 20 maj), avslutar Håkan Larsson. Lämna inte walk over till andra att besluta!