Klimathotet – utmaning för Sverige, EU och världen!

–    Den stora utmaningen för Sverige och EU är FN:s stora klimatkonferens i Köpenhamn i december. För miljöminister Andreas Carlgren, som leder EU vid konferensen, gäller det att samla inte bara Europa utan hela världen bakom ett kraftfullt avtal för att möta klimathotet.

Det konstaterar Håkan Larsson, en av Centerpartiets fem nationella toppkandidater i valet till Europaparlamentet, när han på tisdagen talade i Gränna. Håkan bor i jämtländska Krokom, men uppvuxen i Skärstad.

–    Sverige har de förmodligen bästa förutsättningarna i världen att snabbt ställa om energisystemet och göra det koldioxidfritt. Tillsammans med Europa i övrigt kan vårt land visa vägen till en hållbar framtid. Till 2020 bör det vara möjligt att minska utsläppen av växthusgaser med inte bara 20 procent utan kanske det dubbla.
–    Miljö- och klimat är – tillsammans med handel och brottsbekämpning – genuint gränsöverskridande frågor och därför ett av de områden som EU bör koncentrera sig på, fortsatte Håkan Larsson. Däremot ska Bryssel inte detaljstyra – exempelvis hur många träd som ska få finnas i en svensk beteshage eller hur jaktreglerna i Sverige ska vara utformade. Regelverket bör gås igenom för att återföra beslut till medlemsländerna. Sätt EU på bantningskur!, avslutar Håkan Larsson.

Bilden: Håkan tillsammans med Inger Ekengard, som en gång för länge sedan värvade honom till CUF.