En 130 mil lång pulsåder genom inlandet

Mer resurser kommer att satsas på infrastruktur, inte minst järnvägen. Det är utmärkt. Men då är det oerhört viktigt att man inte glömmer den 130 mil långa järnvägen från Kristinehamn till Gällivare, Inlandsbanan. Idag skriver 25 företrädare för kommunerna längs banan om detta. (Bilden)

Idag skriver företrädare för de 25 kommunerna längs Inlandsbanan, från Värmland till Norrbotten, på DN debatt om vikten av att rusta och stärka den 130 mil långa järnvägen genom det vidsträckta inlandet. Inlandsbanan har förutsättning att bli ett viktigt komplement till kustbanan och Norra stambanan, ett tredje språk. Samtidigt skulle en moderniserad och upprustad bana bli ett lyft för hela inlandsregionen.

Regering och riksdag har all anledning att ta inlandets kommunföreträdare på allvar. En upprustad inlandsbana skulle betyda oerhört mycket för gods- och persontrafiken, för näringslivet och alla som lever här. Kostnaden för satsningen skulle bli långt mindre än alla planer på förbifarter och nya tunnelbanor i Stockholm.

Inlandsbanan AB vilar ändå inte på lagrarna. Man gör det bästa av situationen. Idag meddelade företaget att man tillsammans med destination Vemdalen satsar på tåg till fjällen från södra Sverige till fjällen under vintern. Det blir ett bra komplement till turisttrafiken under sommaren. Ändå är potentialen mycket större, främst vad gäller godstrafiken.

Vi är många som länge har arbetat för en modernisering och upprustning av Inlandsbanan. När jag satt i Sveriges Riksdag mellan 2002 och 2006 lade jag varje år en motion om upprustning och satsning på banan från Kristinehamn till Gällivare. Det är hög tid att regering och riksdag anslår medel – för att Inlandsbanan ska bli den pulsåder det finns förutsättning för!

 

2 reaktion på “En 130 mil lång pulsåder genom inlandet”

  1. Det handlar naturligtvis om att prioritera. Ska de stora infrastruktursatsningarna enbart ske i storstadsområdena eller ska hela landet få del av dem. Som framgår av DN-inlägget kan Inlandsbanan – om den förstärks och moderniseras – bli en viktig pulsåder inte bara för Sverige utan även för Norge. Enligt vad jag har förstått skulle en sådan satsning på den 130 mil långa banan kräva 10 – 12 miljarder kronor i investering – och då sätts även den del av banan i Värmland som idag trafikeras med buss i ordning. Det skulle exempelvis innebära att Uddeholms stålverk får tillgång till goda järnvägsförbindelser. Företagets österrikiska ägare har antytt att de annars kan komma att flytta verksamhet till Österrike.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *